Saturday, August 4, 2012

RAmadhan AL- Mubarak,..

Assalamualaikum to my readers,,,,(ade ker?, ker ak jer phasan...)

rasenyer cukup lama tidak menulis di ruangan cik Die neyh,,,,rindu pulak rasenyer,..hhehe,,,
pejam celik dah bulan 8 idulfitri lebih kurang 3 minggu lagi,,,
kita asyik memikirkan idulfitri kapan tiba,, tapi ada tak kita fikir cukupkah amaln kita lakukan dibulan yg mulia ini, berganda2 kah amaln kita?? tercapaikah solat sunat terawikh cukup sebulan?? yakinkah kita puasa kita selama sebulan inipenuh dgn keberkatan?? bukan itu saje pelihara tak anggota badan kita di bulan mulia ini?? (ehem paham2 lah, mata, telinga , mulut dll)

hermmmmm..... selalunyer kalau bulan mulia ini kita sibuk kan pikir nk pakai baju warna ape??nk beli bape pasang?? nk tukar kusyen, nak tukar langsir...nk buat biskut ape....nk beli baju raye jalan2...huhuh,...banyak sungguh perancangan yg ingin dilakukan....tapi kalau ....

""mus tak pegi solat terawikh ker ??"mak bertanya
"ala ade kjee lah, malas lah,.esok kot"...iskh2 anak sapolah tuh,,,

perasan tak kalau bulan puasa jer time nak buka puasa mesti macam2 kita nk beli, nk itu nak inilah....biler tyme dh buka minum air perghhh kenyang dah..terbazirkan makanan kiter beli,,,... orang kater itu hasutan syaitan, tp bulan puasa mane ade syaiton,..tp itu dlm diri kita nafsu makan, nafsu membazir,,,,,,,,heee,,,fikir2kan,,,(kadang2 akupn mcm tuh jugak)...

so untuk bulan yg mulia ini, di galakkn menggandakan amalan ibadah kita....sebb time bulan ini lah Allah menerima segala amalan yg kita lakukan,,cuma kita saje suka melepaskan peluang keeemasan ini,,,,
(akupun selalu tak merebut peluang keemasan, Astagfirullah......)

**Daripada Anas (r.a), Katanya: Bersabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba apabila melihat ia sehari bulan Ramadan lantas dia memuji Allah  ( kerana kedatangan bulan rahmat dengan kelebihan dan keistimewaanya) kemudian dibacanya Al-Fatihah tujuh kali, melainkan diafiatkan Allah daripada sakit matanya pada bulan ini.**




**Bersabda Nabi (s.a.w) : Bahawa syurga berlenggang-lenggang ia dan berhias dari setahun ke setahun kerana masuknya bulan Ramadan. Pada awal malam bulan Ramadan bertiup angin di bawah Arasy bergeraklah daun kayu lemah-longlainya di dalam syurga. Terdengarlah desiran daun-daun kayu, hembusan sang bayu syurga yang teramat indahnya.Seni rentak lagunya menawan seluruh perasaan nurani. Maka berhiaslah bidadari sekaliannya lalu berdirilah di atas puncak mercu syurga itu. Lantas bersuaralah bidadari : Adakah orang yang hendak meminang kami kepada Allah, kata bidadari pula: Apakah malam ini namanya? jawab Malek Ridwan (malaikat), Hai bidadari yang cantik manis, inilah malam awal Ramadhan, Lalu Allah berfirman: Hai Ramadan bukalah pintu syurga Bab AlJanan untuk orang-orang yang berpuasa daripada umat Muhammad (s.a.w). Hai Malek Ridwan tutuplah pintu neraka Al-Jahim daripada umat Muhammad (s.a.w), hai Jibrail belenggukan syaitan, lontarkannya ke dalam lautan supaya tidak membinasakan umat Muhammad akan puasanya. Maka berfirman Allah pada tiap-tiap malam Ramadan tiga kali : Adakah orang yang meminta ampun? Akan Aku ampunkan!**


aku ingin merebut keberkatan bulan ramadhan...





No comments:

Post a Comment